tisdag 31 augusti 2010

Viktig politisk kommentar

Fastnade tidigare ikväll i en debattartikel i Aftonbladet och tänkte för ett ögonblick att skriva ett svar och skicka in. Men nöjer mig istället med att trötta de fyra läsare som följer sidan här. En publik är ju alltid en publik oavsett om den består av fyra eller fyra miljoner läsare. Eller hur det nu var?

Hur som helst så blir jag så inibängen trött när jag läser sånt här dravel.

Så ett par kommentarer bara:

Mindre barngrupper på dagis. Det verkar vara lösningen på det mesta inom barnomsorgen. Jag har hört det under rätt många år. Våra barn har gått på dagis och i förskolan under såväl sossestyre som de senaste fyra åren när alliansen har utformat politiken. Totalt har vi haft barnen på dagis och i förskola de senaste 14 åren. Och någon avgörande skillnad i gruppstorlek eller på något annat sätt har nog vare sig Martina eller jag upplevt när vi lämnat på dagis eller i förskolan under de här åren.

Jag har full förståelse för att personalen inom förskolan många gånger har det tungt och slitsamt (jag ska inte säga att det finns andra yrkesgrupper som också har det). Men att detta skulle blivit värre under den gångna fyraårsperioden, jämfört med de övriga tio år som vi har haft våra barn på dagis och i förskolan är ju bara trams. Det har alltid funnits starka synpunkter på hårt jobb bland dagis- och förskolepersonal. Nu. Och för 15 år sen. Liksom när min mamma jobbade där för 40 år sen.

Därför blir Kommunalordförandens inlägg om rädslan för att dagens moderna kvinnor snart kommer att ikläda sig de förkläden som femtiotalets hemmafruar bar, lätt löjlig. En sådan fasa och farhåga kan bara komma från en som har uppfattningen att politiken är satt att lösa allt åt alla.

I annat fall skulle kommunalordföranden inse att dagens moderna män och kvinnor inte är personer som skulle låta sig placeras vid en 50-60 år gammal spis.

Förhoppningsvis och förmodligen kommer rörelsens olika företrädare efter valet att inse att klasskamps- och feodalsamhälles-retoriken från förr inte funkar på 2010-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar