torsdag 11 juni 2009

Febril aktivitet

Noterar på min Statcounter (den där lilla funktionen som bl a gör att jag kan se var besökarna på denna blogg kommer ifrån och vad de tittar på här) att mina rader (och rubrik) om Postens kalas i lördags föranlett en oerhörd trafik till bloggen från Postens servrar samt en och annan PR-byrå.

Att skriva Mutad av Posten som rubrik kanske fick juristerna på Kungl Postverket att sätta i halsen.

Kan kanske förstå det efter Telia/Mamma Mia-affären.

Men hav förtröstan kära postjurister - det var en trevlig fest med bra information och lagom underhållning på en bra nivå.

Problemet är att svensk lagstiftning fortfarande ligger miljoner mil efter verkligheten. Att våra makthavare idag fortfarande inte inser att det är relationsskapande aktiviteter som är sättet man gör affärer på är beklagligt. Att umgås, nätverka och lite mer informellt få diskutera med kunder och potentiella sådana är legio. Och helt nödvändigt om man som företag skall överleva.

Vi lever inte kvar i industrisamhället med telefonförsäljare, orderblock och stämpelklockor där medarbetarena går hem kl. 16.00. Det är helt andra mekanismer som avgör om du kan göra affärer idag. Men så långt har inte de politiker och tjänstemän som bara ser orättvisa och avundsamhet i att någon får se en musikal-föreställning eller en fotbollsmatch tänkt. 

Så Stort Tack till er på Posten för en trevlig lördagseftermiddag och match. Ni gjorde helt rätt som satsar på era viktiga kunder och passar på att få chansen att på olika sätt kommunicera med dessa.

Det var inte ert fel att Kimpa brände straffen, att Mikael Nilsson spelar i landslaget eller att vi har Lars Lagerbäck som förbundskapten. Jag kommer trots den trevliga festen inte att bli storkund i posten, ty för det skickar jag alldeles för lite brev och ni är för det mesta alldeles för omständiga och oflexibla bland personalen på era postkontor.

Men jag lovar att kanske sätta på ett extra frimärke eller väga in ett brev lite tyngre på portomaskinen någon gång.

Lite vill jag ju ge tillbaka.



Postverket ansiktsmålar en av sina storkunder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar